tisdag 19 april 2011

Öppna frågor ger Öppna svar!


















Jag var på en kanon föreläsning igår om matte!


Vi i klassen 1B provade direkt med något som kallas öppna frågor.



Nu (precis nu) sitter eleverna kring tavlan och ska delge sina svar på


denna fråga direkt till bloggen.


Mål med lektionen: Hitta lösningen på problem, taluppfattning.



Frågan vi löste: "En bonde har 100 kr och ska köpa mat till en ko, en höna, en hund och en kanin


hur mycket mat köper han till varje djur och hur mycket kostar det. Han kan välja mellan hö, morötter, kött och majs"


Här kommer elevernas egna tankar kring uppgiften live :)


"Vi hade 100 också kostade kons hö 30 och då hade vi 70 kvar också sen så var det hunden köttet kostade 4 kr då hade vi 66 kr kvar och sen hade vi hönan och då hade vi 66 kvar och då kostade majset 3 kr och sen var det kaninen och kaninens morötter kostade 63 kr"


Några fick extra uppdrag här kommer en sådan lösning. Uppdraget var att en sak kostade 3 kr hur mycket kostade de andra då?


"Kaninen fick 3 kr, 23 kr fick kon, hönan fick 3 och hunden 71"


Några fick ytterligare ett uppdrag att endast använda udda tal. Här är deras svar.


"Kon fick 43 kr och hunden fick 33 och kaninen fick 11 också hönan fick 13. Vi tog från 100 och räknade neråt"


Det är härligt med samtal kring matte. Alla löste sina uppgifter med stor kreativitet.

Kulramar, plockisar, pengar och miniräknare var några av hjälpmedlen.

1 kommentar:

  1. Vilken rolig och nyttig uppgift! Klurig också, tycker Freja. Vad roligt att få läsa här på webben om vad ni gjort i skolan!
    Hälsningar Freja & Malin

    SvaraRadera